divendres, 10 de juny del 2011

Què bufa en contra? / ¿Qué sopla en contra?

EL NUCLI DE SOMIEIG

En els estudis d’auto-coneixement de la Psicologia del Nou Humanisme, cada persona estudia els seus desitjos entenent-los com a somiejos. Aquests guanyen en suggestibilitat i força en la mida que el nivell de treball de la Consciència s’apropa al son i s’allunya del despert.
En aquests estudis la persona rastreja i constata que els seus somiejos, que tantes conductes li orienten, estan constel·lats al voltant del que es defineix com a “nucli de somieig”, una mena de “central de les creences” que només es modifica en els canvis d’etapa vital. Això fa que sigui gairebé impossible d’advertir-lo com a tal dins del present en el qual està operant.

Si porto aquests coneixements a la sociologia, m’adono en mi i en la intuïció de la interioritat de moltes altres persones que el nucli de somieig, quan ens auto-qualifiquem de “realistes”, sovint es correspon exactament amb la viva imatge del Sistema establert en el que vivim i el seu “bon funcionament”. Actua amb moltíssima força anti-revolucionària, anti-utòpica, anti-poètica, anti-dinàmica generacional i desesperançadora.

En el nivell de treball de la Consciència que s’expandeix com a “despert”, els “antis” es tornen “pros” i una espurna d’inspiració encén l’esperança en el cor, en l’enteniment i en l’acció.
Tot i seguint sense poder advertir el propi nucli de somieig de la nostra etapa vital de present, es produeix llavors una elevació dels desitjos i es tradueixen amb bondat els significats del que s’anhela, advertint el sabor contradictori de tot sentiment de revenja i apatia.

------------------------------------------------------------------------------------
(en castellano)

EL NÚCLEO DE ENSUEÑO

En los estudios de autoconocimiento de la Psicología del Nuevo Humanismo, cada persona estudia sus deseos entendiéndolos como ensueños. Estos ganan en sugestibilidad y fuerza en la medida en que el nivel de trabajo de la Conciencia se acerca al sueño y se aleja del despierto.
En estos estudios la persona rastrea y constata que sus ensueños, que tantas conductas le orientan, están constelados entorno a lo que se define como “núcleo de ensueño”, una suerte de “central de las creencias” que sólo se modifica en los cambios de etapa vital. Esto hace que sea prácticamente imposible advertirlo como tal dentro del presente en el cual está operando.

Si llevo estos conocimientos a la sociología, me doy cuenta en mi y en la intuición de la interioridad de muchas otras personas que el núcleo de ensueño, cuando nos auto-calificamos de “realistas”, a menudo se corresponde exactamente con la viva imagen del Sistema establecido en el que vivimos y su “buen funcionamiento”. Actúa con muchísima fuerza anti-revolucionaria, anti-utópica, anti-poética, anti-dinámica generacional y desesperanzadora.

En el nivel de trabajo de la Conciencia que se expande como “despierto”, los “antis” se tornan “pros” y una chispa de inspiración enciende la esperanza en el corazón, en el entendimiento y en la acción.
Aún siguiendo sin poder advertir el propio núcleo de ensueño de nuestra etapa vital de presente, se produce entonces una elevación de los deseos y se traducen con bondad los significados de lo que se anhela, advirtiendo el sabor contradictorio de todo sentimiento de revancha y apatía.